fbpx

מהפכת ה-GLP-1: השקעה בטיפולי ירידה במשקל וסוכרת

בשנתיים האחרונות, במקביל לבום של הבינה המלאכותית הגנרטיבית, החלה מהפכה בטיפול בסוכרת ובירידה במשקל. המכירות המזנקות של התרופות אוזמפיק (Ozempic) ווגובי (Wegovy) סייעו לחברת נובו נורדיסק (Novo Nordisk) לעקוף את LVMH ולהפוך לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר באירופה. אלי לילי (Eli Lilly) הצטרפה למרוץ עם הגרסאות שלה, מונג'רו (Mounjaro) וזפבאונד (Zepbound), והציגה עלייה מרשימה במכירות של מוצרי הצמיחה שלה.

תרופות ה-GLP-1 (אגוניסטים של פפטיד דמוי גלוקגון-1) מגרות את הגוף לייצר יותר אינסולין, מה שעוזר להוריד את רמות הסוכר בדם. התרופה הראשונה מסוג זה אושרה לטיפול בסוכרת סוג 2 לפני כמעט 20 שנה. המטופלים גילו שהתרופה גם מפחיתה את התיאבון וצריכת המזון, מה שהוביל לירידה במשקל. ב-2014 אושר וריאנט חדש יותר לניהול משקל.

השינוי המשמעותי הגיע עם סמגלוטיד (Semaglutide) של נובו נורדיסק, שדרש הזרקה רק פעם בשבוע, במקום פעם או פעמיים ביום. סמגלוטיד אושר תחילה לסוכרת סוג 2 תחת השם המסחרי אוזמפיק. ריבלסוס (Rybelsus), הגרסה שניתן לקחת דרך הפה, אושרה ב-2019. ב-2021, היא אושרה לניהול משקל תחת השם המסחרי וגובי.

טירזפטיד (Tirzepatide), ה-GLP-1 של אלי לילי, אושר לסוכרת ב-2022 תחת השם המסחרי מונג'רו. בהמשך, החברה השיקה את זפבאונד לירידה במשקל, שאושר ב-2023.

הפוטנציאל הכלכלי של תרופות ה-GLP-1 הוא עצום. סוכרת סוג 2 משפיעה על יותר מ-500 מיליון אנשים ברחבי העולם. בעוד שה-GLP-1 החדשים יעילים מאוד לסוכרת, השפעתם על ניהול משקל הייתה משמעותית יותר, שכן מעט טיפולים הצליחו באופן נרחב בתחום זה.

השמנת יתר נפוצה יותר והיא גורם מוביל לסוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם ומצבים אחרים. ניהול משקל הוא לכן מניעתי ומפחית את הסיכון למצבים רבים אחרים. זה קריטי להפחתת עלויות הבריאות הכוללות ויכול להוביל לפריון גבוה יותר עבור יחידים וכלכלות.

תרופות GLP-1 נמצאות כעת בפיתוח ובבדיקה למגוון רחב של מצבים אחרים, כולל דום נשימה בשינה, אי ספיקת לב, מחלת כליות כרונית, מחלת עורקים היקפית, דלקת מפרקים ניוונית, אלצהיימר וסרטן. רוב חברות התרופות הגדולות וחברות מחקר קטנות רבות מפתחות טיפולים המכוונים למצבים אלה.

הערכות לגודל השוק הפוטנציאלי של GLP-1 משתנות מאוד, ונעות בין כ-70 מיליארד דולר ליותר מ-150 מיליארד דולר בעשור הקרוב. רוב האנליסטים גם צופים כי נובו נורדיסק ואלי לילי ימשיכו לשלוט בשוק בעשור הקרוב.

נובו נורדיסק נסחרת כיום במכפיל רווח של 47 ואילו של 32 לשנה הקרובה. אלי לילי נסחרתסמכפיל רווח של 118 ו 43 לשנה קדימה.

 הערכות השווי הגבוהות הללו מרמזות כי המשקיעים מאמינים שצמיחה עקבית ברווח למניה תתרחש במשך שנים רבות. אך בו בעת ברור שהמניות כבר לא בדיוק זולות

בטווח הקצר, המגבלה היחידה לצמיחת המכירות היא היכולת של חברות אלה לעמוד בביקוש. שתי החברות מגדילות את הקיבולת בקצב מרשים, ובשלב מסוים ההיצע ידביק את הביקוש. השאלה אז תהיה לגבי הביקוש.

ישנן מספר מגבלות פוטנציאליות לצמיחה ולביקוש, כולל מחיר, תופעות לוואי והתמדה בטיפול. לא לדבר על רגולציה שלדעתי עוד תתפתח בצורה מסוימת על התחום.

לסיכום, שוק תרופות ה-GLP-1 מתפתח מהר, אך כבר לא נמצא מתחת לרדאר של המשקיעים. מי שנכנס היום להשקעה בסקטור צריך לבנות על צמיחה חזקה ויכולת אספקה של החברות אל מול התמודדות רגולטורית והגבלות עתידיות.

אין עניין, לא מחזיק אף נייר מהסקטור ולא ממליץ

שתפו את הפוסט

מאמרים נוספים:

noam madar

רוצים להנות מתוכן אקסקלוסיבי?

הצטרפו לקבוצת הסקירות וקבלו ניתוחי מניות, סקירת דוחות כספיים, ניתוחי מאקרו לשוק, נושאים לימודיים, שיעור שבועי ותובנות המותאמות לכל מצב שוק!