fbpx

נסקה אל על: מה עומד מאחורי הזינוק במניה

לא רק המלחמה: לאחר שנים עם פעילות עסקית שהעלתה סימני שאלה לגבי היתכנות קיומה, חברת התעופה הלאומית ביצעה פיבוט ניהולי ועסקי שהפך אותה למכונת מזומנים אדירה

אל על עברה כברת דרך ארוכה ומאתגרת בשנים האחרונות. עם פרוץ מגפת הקורונה בשנת 2020, עמדה החברה בפני אתגרים חסרי תקדים שאיימו על עצם קיומה. אולם, בזכות נחישות, חשיבה יצירתית וצעדי התייעלות נועזים, הצליחה אל על לא רק לשרוד את המשבר, אלא אף לצמוח ולשגשג עד לכדי רבעון השיא שראינו עכשיו בתחילת 2024.

בשנים הקשות בצל מגפת הקורונה עם התפרצות המגפה בתחילת שנת 2020, נאלצה אל על, ככל חברות התעופה בעולם, להתמודד עם ירידה חדה בביקוש לטיסות ומגבלות תנועה חסרות תקדים. החברה נאלצה לצמצם משמעותית את פעילותה, לבטל אלפי טיסות ולהוציא לחופשה ללא תשלום אלפי עובדים. המצב הפיננסי של החברה הידרדר במהירות והיא נקלעה לקשיי נזילות משמעותיים.

בשנת 2020 הכנסות אל על צנחו בחדות ב-70% בהשוואה ל-2019, מ-2.2 מיליארד דולר ל-660 מיליון דולר בלבד. החברה ספגה בשנים 2020-2021 הפסדי ענק של מאות מיליוני דולרים, ונותרה עם יתרת מזומנים דחוקה של פחות מ-150 מיליון דולר בסוף 2021.

למרות האתגרים הקשים, הנהלת אל על לא התייאשה ופעלה במרץ כדי לייצב את החברה ולהכינה לתקופה שלאחר המגפה. החברה נקטה בשורה של צעדי התייעלות, שכללו קיצוץ של למעלה מ-35% מכוח האדם, צמצום צי המטוסים מ-45 ל-38, ומיקוד מאמצים בשימור בסיס הלקוחות הנאמנים. במקביל, הסכמי הבראה עם העובדים חסכו לחברה כ-200 מיליון ש״ח. במקביל, פנתה החברה לממשלת ישראל בבקשה לסיוע. באוגוסט 2020 אישרה הממשלה מתווה סיוע לאל על בהיקף של 1.5 מיליארד ש"ח, שכלל הלוואות והזרמת הון.

ההתאוששות החלה כבר ב-2022, עם גידול של 35% במספר הנוסעים לעומת 2021. אך 2023 הייתה שנת המפץ של אל על – ההכנסות זינקו לכ- 2.5 מיליארד דולר, עלייה של מעל 15% לעומת 2019. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) הגיע ל-556 מיליון דולר, והחברה עברה לרווח נקי אחרי שנים של הפסדים.

שיעור התפוסה במטוסים הגיע לשיא של 82%, ציון מרשים בכל קנה מידה. בזכות מבנה עלויות יעיל יותר, טיסות רווחיות יותר ותזרים מזומנים איתן, מצבה הפיננסי של אל על נראה מעולה

אך מה שהפך את הרבעון האחרון של 2023 לחזק כל כך היו דווקא האירועים הגיאופוליטיים באזור. פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" באוקטובר גרם לכך שמרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו את פעילותן בישראל. בהיעדר תחרות, אל על נהנתה מעלייה חדה בנתח השוק, ויכלה להגדיל את התדירויות ולהתאים את המחירים במהירות לביקושים הגואים.

הרבעון הראשון של 2024 היווה קפיצת מדרגה נוספת ומרשימה בתוצאות החברה. אל על רשמה את הרבעון החזק ביותר בתולדותיה, עם רווח נקי של 80 מיליון דולר. ההכנסות ברבעון עלו ב-48% ל-738 מיליון דולר, ושיעור התפוסה הגיע לשיא של 93%. הרווח התפעולי לפני מס הסתכם ב-100 מיליון דולר, פי ארבעה מהרבעון המקביל. כל זאת כאשר מדובר על רבעון חלש באופן יחסי לעונת התיירות.

הצפי הוא שהתוצאות המצוינות של אל על תימשכנה על פני כל שנת 2024, והחברה בדרך לשנת שיא נוספת בהכנסות וברווחים. הביקוש לטיסות אל על נותר חזק מאוד, גם אם יש התמתנות מסוימת בקצב בהשוואה לרבעון הראשון. בנוסף, החברה נהנית משורה של יתרונות שצפויים להמשיך לתמוך בתוצאות כאשר היא צפויה לקבל בשנת 2024 מטוס דרימליינר 787 נוסף.

בהתבסס על התחזיות לענף התעופה וההנחות העסקיות של אל על, ניתן להעריך הכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר לשנת 2024 כולה (צמיחה של כ-20% משנת 2023). בהיבט הרווחיות, הרווח הנקי צפוי לעלות על 200 מיליון דולר ו על EBITDAR של כ 700 מיליון דולר – גידול של כ-70% לעומת השנה הקודמת, כל זאת כאשר שווי השוק של החברה הוא פחות מ 500 מיליון דולר.

נועם מדר, בעברו המקצועי כיהן במגוון תפקידים בשוק ההון הישראלי, ביניהם ברוקר גידור סיכוני מט"ח וחתם בהנפקות. כיום מנהל את קרן הגידור "אופורטוניטי" ובעל תוכנית ליווי פיננסית לספורטאים מהמובילות בישראל. ניתן לעקוב אחריו בטלגרם ובאתר האינטרנט שלו.

בהשכלתו בוגר כלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן וניתוח מערכות מידע מהטכניון.

הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.

שתפו את הפוסט

מאמרים נוספים:

noam madar

רוצים להנות מתוכן אקסקלוסיבי?

הצטרפו לקבוצת הסקירות וקבלו ניתוחי מניות, סקירת דוחות כספיים, ניתוחי מאקרו לשוק, נושאים לימודיים, שיעור שבועי ותובנות המותאמות לכל מצב שוק!