fbpx

צומת הדרכים של פאלו אלטו

לאחר שנים בהן הכתה את תחזיות האנליסטים בזו אחר זו, נפל דבר ובדוח האחרון פאלו אלטו דיווחה על פיבוט אסטרטגי שזרק את המניה מטה כמעט 30%. האם מדובר בתחילת הסוף של פאר הסייבר עם הניחוח הישראלי או במהלך לקראת השתלטות על השוק? סקירה

פאלו אלטו נטוורקס (Palo Alto Networks) היא חברה מובילה בתחום אבטחת הסייבר, המספקת מגוון רחב של פתרונות חדשניים להגנה על רשתות, אבטחת ענן ומערכות אבטחה. החברה הוקמה בשנת 2005 על ידי צוות של יזמים ומהנדסים מנוסים יוצאי צ'ק פוינט בחלקם, כאשר השם הבולט הוא ניר צוק הישראלי. מאז הקמתה צמחה והפכה לאחת השחקניות המשמעותיות ביותר בענף.

אחד התחומים שבהם פאלו אלטו מובילה את השוק הוא SASE (Secure Access Service Edge), מודל חדשני המשלב טכנולוגיות SD-WAN (Software-Defined Wide Area Network) ו-SSE (Security Service Edge) כדי לספק פתרון אבטחה מקיף ויעיל לרשתות מבוססות ענן. הפתרון של פאלו אלטו מאפשר לארגונים לנהל ולאבטח את הגישה של משתמשים ומכשירים לאפליקציות ונכסים ארגוניים, תוך מתן חוויית משתמש חלקה ובטוחה. 

כשהחברה פרצה וצמחה מטרתה היתה להחליף את ה-Firewall המיושן שהיה פתרון האבטחה המוכר של צ'ק פוינט בזמנו. אז היא נחשבה לפורצת דרך, אך השוק הטכנולוגי ידוע בשיניים תדירים ושוק אבטחת הסייבר הוא דינמי ותחרותי במיוחד, וישנן מגמות חדשות המעצבות את עתיד התעשייה. אחת המגמות הבולטות היא המעבר לפתרונות SASO (Secure Access Service Omni), המרחיבים את העקרונות של SASE ומספקים אבטחה ורישות בכל מקום, בין אם מדובר בסביבות מקומיות, בענן או בשילוב ביניהן. פתרונות SASO מתאימים במיוחד לארגונים בעלי סביבות היברידיות מורכבות, הדורשות גמישות ויכולת הרחבה.

פאלו אלטו מתמודדת עם תחרות עזה מצד מספר חברות מובילות בתחום, ביניהן פורטינט (Fortinet), ברודקום (Broadcom), נטסקופ (Netskope), קלאודפלייר (Cloudflare) ועוד. כל אחת מהחברות הללו מציעה פתרונות ייחודיים ומתקדמים בתחומי אבטחת הרשת, אבטחת הענן ואבטחת היישומים. למרות שפאלו אלטו נחשבת למובילה בשוק ה-SASE, עליה להמשיך ולחדש כדי לשמור על מעמדה אל מול מתחרותיה.

אחד האתגרים המשמעותיים עבור פאלו אלטו הוא התאמת הפתרונות שלה לסביבות היברידיות מורכבות. בעוד שהחברה מצטיינת בפתרונות מבוססי ענן, היא עשויה להיות פחות גמישה (ככה זה שאת כבר לא החברה הקטנה יותר והזריזה) בהשוואה למתחרות כמו פורטינט כאשר מדובר בסביבות הכוללות רכיבים מקומיים ובענן במקביל. החברה החליטה שכדאי לפתח אסטרטגיה מקיפה שתענה על הצרכים הספציפיים של לקוחות בעלי דרישות מורכבות אלה.

למרות האתגרים, פאלו אלטו בהובלת המנכ"ל המוערך, ניקש ארורה, מפגינה חשיבה יצירתית ונכונות לנקוט בצעדים אסטרטגיים נועזים. אחת היוזמות המרכזיות של ארורה היא אסטרטגיית ה"פלטפורמיזציה", שמטרתה למנף את היקף הפתרונות הרחב של החברה כדי לספק ללקוחות קיימים גישה לפלטפורמות נוספות ללא עלות נוספת למשך 18-12 חודשים. זהו מהלך אסטרטגי שנועד לחזק את נאמנות הלקוחות, למנוע נטישה ולהגביר את השימוש בפתרונות השונים של החברה. זה הוא מהלך דומה למה שעשתה החברה לפני 8 שנים עת עברה לפתרון הפלטפורמה.

אסטרטגיית הפלטפורמיזציה טומנת בחובה הן הזדמנויות והן סיכונים. מחד גיסא, מתן גישה חופשית לפלטפורמות נוספות עשויה למשוך לקוחות חדשים, להגביר את השימוש בפתרונות החברה ולייצר הכנסות עתידיות. מאידך, המהלך עלול לפגוע בהכנסות בטווח הקצר ולהוביל לשחיקה במרווחים. כמו כן, ישנו סיכון שחלק מהלקוחות עשויים לנצל את התקופה האמורה מבלי להתחייב לרכישת הפתרונות בעתיד.

על מנת להתמודד עם הסיכונים הללו, על פאלו אלטו לנהל בקפידה את התהליך, תוך מעקב צמוד אחר שביעות רצון הלקוחות, שיעורי השימוש והמרת הלקוחות לתוכניות בתשלום בתום התקופה. בנוסף, על החברה להמשיך ולהשקיע במחקר ופיתוח כדי לשמור על יתרונה הטכנולוגי ולהציע פתרונות מתקדמים וייחודיים בהשוואה למתחרים. בקיצור, היא נכנסת לתקופה של אי ודאות ברמת ההכנסות והצמיחה – משהו שהשוק פשוט לא אוהב.

מעבר לאתגרים והזדמנויות בתחום אבטחת הרשת, פאלו מתמודדת גם עם סיכונים עסקיים ומאקרו-כלכליים. החברה מתמקדת באופן משמעותי בפתרונות ענן ואבטחת יישומים, ועלולה להיפגע מהאטה בקצב אימוץ הענן או משינויים בדפוסי ההוצאות של ארגונים במקרה של מיתון כלכלי. 

עם זאת, חשוב לציין כי פאלו אלטו מציגה ביצועים פיננסיים מרשימים, המספקים לה בסיס איתן להתמודדות עם אתגרים עתידיים. החברה מדווחת על שיעורי צמיחה דו-ספרתיים עקביים, הן בהכנסות והן בהזמנות, תוך שמירה על רווחיות גבוהה ומרווחי תזרים מזומנים חופשי (FCF) מרשימים. שיעור המרווח של תזרים המזומנים החופשי של פאלו , העומד על קרוב ל-40%, מעיד על יכולתה של החברה לייצר מזומנים משמעותיים ולהשקיע בהמשך צמיחתה.

נקודה חיובית נוספת היא שיעור תגמול מבוסס המניות (SBC) הנמוך יחסית, אשר ירד בשנים האחרונות. הדבר מצביע על מדיניות הקצאת הון יעילה יותר ועל מחויבות החברה לשמירה על אינטרסים של בעלי המניות. באופן אישי (נ.מ), זהו הנתון שהכי הטריד אותי כשניתחתי את החברה לפני כשנתיים ושלוש שנים. 

ניתוח שווי זריז מראה כי למרות הצמיחה המהירה, מכפיל הרווח (P/E Ratio) של פאלו אלטו אינו גבוה במיוחד בהשוואה לחברות אחרות בענף. הדבר מרמז על כך שהמניה אינה יקרה באופן יחסי, ועשוי להוות הזדמנות עבור משקיעים הרואים פוטנציאל צמיחה משמעותי בתחום אבטחת הסייבר בשנים הקרובות. מודל DCF במקדם היוון 12 (נראה הגיוני ביחס לסיכון שעלה בחברה) מציג אף הוא פוטנציאל עלייה משמעותי של כ-30% בהשוואה למחיר הנוכחי של המניה בשוק שצפוי לצמוח באחוז דו-ספרתי מדי שנה בעשור הקרוב.

לסיכום, פאלו אלטו נטוורקס מדגימה מנהיגות וחוזק בשוק אבטחת הסייבר המאתגר והדינמי עם פתרונות חדשניים בתחומי ה-SASE, אבטחת הענן ואבטחת היישומים. עם זאת, החברה מתמודדת עם אתגרים כגון התחרות הגוברת, הצורך להתאים את הפתרונות לסביבות היברידיות והסיכונים הכרוכים באסטרטגיית הפלטפורמיזציה.

למרות האתגרים הקיימים וההשפעה האפשרית של גורמים מאקרו-כלכליים, ישנן סיבות מהותיות לאופטימיות לגבי עתידה של פאלו אלטו. הנהלת החברה, בהובלת ניקש ארורה, הוכיחה יכולת חשיבה אסטרטגית ונכונות לנקוט בצעדים חדשניים כדי לשמר את המובילות של החברה בשוק ולהניע צמיחה. הביצועים הפיננסיים המרשימים, הערכת השווי הסבירה והפוטנציאל הגלום בשוק אבטחת הסייבר, הופכים את המניה לאפיק השקעה אטרקטיבי.

עבור משקיעים המחפשים חשיפה לענף צומח ודינמי, ומאמינים בחזון ויכולות הביצוע של החברה, פאלו אלטו מהווה אופציה מעניינת. יחד עם זאת, חשוב להבין את הסיכונים הכרוכים ולעקוב מקרוב אחר יישום אסטרטגיית הפלטפורמיזציה ויכולת החברה להתמודד עם אתגרי השוק והצורך בהתאמה מתמדת למגמות המשתנות בעולם הסייבר.