fbpx

חברות הנדל"ן הזרות שהפכו לכוכבות המדד הישראלי

מדד תל בונד גלובל יחסית זר למשקיעים הישראלים, אך הוא מוביל את טבלת התשואות עם 14% ב-12 החודשים האחרונים. כתבנו טס לארצות הברית וחקר מקרוב את החברות הזרות שמגיעות לשוק הישראלי כדי לגייס חוב


מדד תל בונד גלובל יחסית חדש בנוף הארצי-ישראלי. הוא הושק באמצע שנת 2017 ומכיל את כל איגרות החוב הקונצרניות שהנפיקו חברות שמקום התאגדותן אינו ישראל.

האגרות כולן אינן צמודות ובריבית קבועה. עיקר האגרות המכילות את המדד אלו חברות נדל"ן המוכרות בעיקר בארה"ב, התאגדו באיי הבתולה, ובחרו לגייס חוב בישראל בגלל פערי ריביות ושוק אג"ח מפותח יותר במקום מוצאן. וכן, אולי זה יפתיע אתכם ואתכן – שוק האג"ח בישראל הוא מהמפותחים בעולם.

המדד, שחשוב לציין שאיננו מכין מניות ולכן הבחינה שלו צריכה להיות ביחס לאגרות חוב, השיא תשואה של כ-25% למשקיעים ותשואה שנתית ממוצעת של 4.4% ב-5 שנים, וזאת כשבשנתיים הראשונות היינו בריבית 0, ולאחר מכן עליות ריבית (שהן דבר שלילי לאגרות חוב) שמביאות הפסדי הון באגרת. כלומר למרות כל אלו, בחמש השנים האחרונות המדד הפיק תשואה יפה מאוד למשקיעים.

רק לשם ההשוואה, מדד תל בונד שקלי השיא תשואה של 5.35% ב-12 חודשים האחרונים. אגב זו גם תשואת המדד ב-5 שנים מה שמשקלל תשואה שנתית ממוצעת של 0.97%.

מדי שנה יוצא סיור של כמה עשרות מנהלי השקעות ואנליסטים מישראל לבחון את החברות המגייסות בארץ על מנת שיוכלו לראות את הנכסים בעיניהם, להבין את טיבם, היקף התפוסה, קצב הבניה ואיכות הניהול. השנה אני (נ.מ) הצטרפתי לסיור הזה, ורוצה לחלוק על התרשמותי על שלוש מהחברות, כדי לקבל מושג מי הן החברות שבאות לגייס חוב בישראל.

אקסטל

אקסטל של גרי בארנט היא מחברות הנדל"ן הותיקות שמגייסות את החוב בישראל. החברה בונה מגורי יוקרה בלב מנהטן. במהלך הסיור ביקרנו במגדל CPT – Central Park Tower, בו עלינו אל הדירה הגבוהה (וכנראה גם יקרה) בחצי העולם המערבי, שהיא טריפלקס של שלוש קומות, המתחיל בקומה 129 עד קומה 131 ומוצע במחיר של 220-250 מיליון דולר. הפנטהאוז מרשים מאוד והנוסף ממנו משקיף על הסנטרל פארק, ולא סתם זו הדירה המוצגת בפרק הפתיחה של סדרת הנטפליקס Owning Manhattan.

אקסטל גייסה במהלך השנים ארבע סדרות אג"ח שונות, כאשר היום 2 מהן עדיין נסחרות והיקפן יחד הוא 900 מיליון ש"ח.

GFI

מגייסת ותיקה נוספת היא GFI של אלן גרוס, אחת מחברות הנדל״ן האמריקאיות הותיקות שמגייסות בארץ המפעילה פעילות של נדל״ן מניב למגורים ומלונאות בניו יורק. יש לה חמש סדרות שהונפקו מיומה הראשון בישראל כאשר שתיים עדיין סחירות והיקפן כ-400 מיליון ש"ח.

היהלום בכתר פורטפוליו החברה הוא מלון הביקמן שקיים משנת 1881, נסגר והוזנח בתחילת שנות ה-2000 עד שהגיע גרוס ורכש אותו תמורת "נזיד עדשים", במחיר של 15 מיליון דולר. הוא השקיע בשיפוץ המלון כ-140 מיליון דולר ופתח אותו מחדש כפנינה עם ניחוח אותנטי ניו יורקי עתיק. כששואלים את אלן בכמה הוא ימכור את המלון, התשובה שלו היא ״בכמה תמכור את הילד שלך?״.

ספנסר

ספנסר של ג’ואל גלאק היא אחת המגייסות האמריקאיות היותר ותיקות בבורסה הישראלית.

בהתחלה ביקרנו בפרויקט ״האריסון״ באזור ברוקלין בניו יורק, אזור שנבנה בשנים האחרונות, ממש מאפס, מרמת הבור בקרקע, לאזור עם קהילה יהודית חרדית גדולה. לאחר מכן עברנו ל״פולטון״, שם בתוך שנתיים הפך בור באדמה לקומפלקס מגורים עצום של 1,100 דירות – כן כן, כ-10 דירות נבנו שם בשבוע. בכל זמן נתון 500 עובדים בפרויקט הבניה. עלות של 80-90 דולר למטר שכירות באזור מצוין של ניו יורק, על אף שמחוץ למנהטן (אך מרחק קו אחד בסאבווי).

בשיחה עם הבעלים, מר גלאק דיבר גם על כך שספנסר צפויה לגייס כ-1 מיליארד ש״ח בשתי סדרות חדשות בשבועות הקרובים בשוק הישראלי (המידע ציבורי).

המידע המצוין לעיל הינה בגדר של ייעוץ בכלי תקשורת כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה – 1995. לפיכך מידע זה אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם כך שהמידע אינו מתייחס בין היתר לפרמטרים של לקוחות מסוימים. על כן, מומלץ להתייעץ עם יועץ השקעות אישי לפי קבלת החלטות השקעה כלשהן. לא תתקיים שום אינטראקציה בקשר עם המידע לעיל בין עורכי המידע ו/או הנהלת התוכנית ללקוחות התוכנית, לרבות בדרך של שאלות ותשובות. הנהלת התוכנית לא מבצעת בהכרח בדיקות אמינות לכל המידע המפורט לעיל אך היא מניחה שהוא אמין ומקצועי. בכל אופן, הנהלת התוכנית לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לכל נזק ו/או הפסד לתלמיד כלשהו של התוכנית ו/או לצד ג' כלשהו כתוצאה מהסתמכות על המידע לעיל, ככל ייגרם. אין בשימוש במידע זה ערובה להשגת תשואה חיובית כלשהי ו/או לכך שלא ייגרמו הפסדים למסתמכים עליו. המידע אינו מתיימר להכיל את כל המידע הנדרש לתלמידים לצורך קבלת החלטות השקעה כלשהן.

שתפו את הפוסט

מאמרים נוספים:

noam madar

רוצים להנות מתוכן אקסקלוסיבי?

הצטרפו לקבוצת הסקירות וקבלו ניתוחי מניות, סקירת דוחות כספיים, ניתוחי מאקרו לשוק, נושאים לימודיים, שיעור שבועי ותובנות המותאמות לכל מצב שוק!