fbpx

סקירה לענקית הקמעונאות הישראלית – שופרסל

רוצים גם ללמוד לנתח חברות ולתמחר את שווין? מוזמנים לקבוע איתי שיחה:

https://calendly.com/noamfc/60min

את שופרסל כולם מכירים. ענקית הקמעונאות הישראלית אשר החלה בסניף קטן בשנת 1958 ברחוב בן יהודה בתל אביב(שנמצא שם עד היום) גדלה וצמחה לאימפריה שהיא היום המחזיקה נדל"ן רב, מותג פרטי חזק, אתר הזמנות אונליין מצליח ומועדון לקוחות גדול.

החברה כבר לפני כ 20 שנים היתה הגדולה בישראל, אך הקפיצה שלה הגיע ברגע שרשת קלאבמרקט פשטה את הרגל ושופרסל היא זו שרכשה אותה. בנקודה זו היא בעצם היתה מספר אחת שקנתה את המתחרה כמעט הכי גדולה שלה מה שלקח אותה עוד כמה צעדים קדימה.

 

לאחר תקופת הקורונה שהיתה מעולה לשופרסל היא נקלעה למאבק שליטה קשוח שפגע בחברה דווקא בכניסה לשנה המאוד מאתגרת שמיד אפרט מדוע.

המנכ"ל המאוד מוערך, איציק אברכהן, נדחק לפני כחצי שנה החוצה על ידי יושב ראש הדירקטוריון(דאז) אשר לא אהב את הכח שצבר הראשון במעמדו בחברה ולדבריו עשה ככל העולה על רוחו. אז הדירקטוריון הוביל מהלך לפיטוריו, כאשר השלב הבא היה הבאה של מנכ"ל חברת החשמל, מר עופר בלוך לתפוס את מקומו. למי שקרא בין השורות בטח הבנתם שהביאו מנכ"ל שעבר בתאגיד ממשלתי, ללא תחרות וללא רווח להוביל את אחת החברות הגדולות בישראל בתחום כנראה התחרותי ביותר.

המוסדיים לא אהבו בכלל את המהלך הזה, שאר הדירקטוריון גם כן לא ונעשה מהלך הפוך בו הודח יו"ר הדירקטוריון ולאחריו גם המנכ"ל החדש שלא הספיק עדיין לעשות דבר.

כל זאת מתרחש כאשר ענקית הקמעונאות הצרפתית, קארפור, קיבלה אישור להכנס לארץ מה שצפוי להוביל לתחרות מאוד חזקה בין החברות כאשר אחת היא מעצמה אירופאית שתגיע להתמודד עם מעצמה מקומית.

רק כדי להבין כמה תחום הקמעונאות הוא קשה ולא רווחי, שופרסל הקיימת מעל ל 60 שנים, החברה הגדולה בארץ כ 30 שנים, והיא לאחרונה יצאה מתל אביב 35. כלומר כל העוצמה והגודל של שופרסל והיא לא מצאה מקום במדד הישראלי הצנוע ממנו בדיוק יצאה עקב הירידה במחיר המניה.

מספרים:

שווי שוק החברה הוא 6 מיליארד שח. ירידה של כ 25% מהשיא אליו הגיע בפברואר השנה

מכירות של מעל ל 14 מיליארד שח בשנה. מכירות אלו בעיקרן מתחום הצרכנות הקלאסי אך אליו נוספו בשנים האחרונות הכנסות ממותג הפארם BE וההכנסות מנדל"ן מושכר.

הון עצמי 3.2 מיליארד נטו. ההון העצמי מאוד חשוב בחברה כמו שופרסל על אף היותה תפעולית מכיון שיש לה חוב גדול וגם הרבה נדל"ן בבעלותה.

החברה מייצרת Ebitda של כ 1.3 מ שח בשנה . ירידה מהותית מהשנה שעברה עקב פתיחת השמיים.

חשוב להבין כמה התחום קשה, הרווח הפעולי של החברה הוא כ 3% נכון לדוח חציון לשנת 2022. המשמעות היא שכל 1 ש"ח שנכנס לקופת שופרסל משאיר רק 3 אגורות של רווח תפעולי.

כן החברה סובלת מקשיי שרשרת האספקה והאינפלציה של השנה וחצי האחרונות, אך אנחנו מדברים על תעשייה מאוד תחרותית, שבפועל מתווספת אליה תחרות נוספת.

החברה אמנם מחלקת דיבידנד של מעל כ 2% ואין ספק לגבי איכותה, אך כנראה שהצפת הערך תגיע ממקרה בו החברה תנפיק את חברת הנדל"ן שלה. מהלך ממנו נמנעה שנים ואילו לאחרונה החלה להסתכל עליו כאופציה.

אין לראות בכתוב המלצה לקנות או למכור ניירות ערך כלשהם. הכותב עשוי להחזיק פוזיציות בניירות ערך המוזכרים בפוסט

שתפו את הפוסט

מאמרים נוספים:

noam madar

רוצים להנות מתוכן אקסקלוסיבי?

הצטרפו לקבוצת הסקירות וקבלו ניתוחי מניות, סקירת דוחות כספיים, ניתוחי מאקרו לשוק, נושאים לימודיים, שיעור שבועי ותובנות המותאמות לכל מצב שוק!